گندزدایی بین دو دوره پرورش بوقلمون
image image image image image image image image image

گندزدایی بین دو دوره پرورش بوقلمون



گندزدایی بین دو دوره پرورش

 

حداقل 3 هفته زمان استراحت سالن ها باید رعایت شود.

گند زدایی از انبار دان

اهمیت گندزدایی از انبار یا کارخانه ی دان، اگر بیش از سالن های پرورش نباشد کم تر از آن ها نیست.

آنچه ضرورت دارد درمورد انبار دان اکیدا مورد توجه قرار گیرد، حفظ قرنطینه ی کامل آن در تمامی مراحل است، که به دلیل اتمام دوره ی پرورش و لزوم بارگیری سالن ها و تخلیه ی کود، قرنطینه ی مزرعه عملا برداشته شده است. بدین منظور لازم است پس از پایان دوره ی پرورش و پیش از شروع بارگیری از سالن ها، درهای ورودی انبار دان مسدود و تردد به آن تا پایان مرحله ی اول ضدعفونی سالن ها ممنوع اعلام گردد. سپس کلیه تجهیزات قابل جابجایی مثل الک های آسیاب جهت شستشو و ضدعفونی به بیرون از سالن منتقل شوند. تمام تجهیزات وسایل متحرک داخل سالن به بیرون انتقال داده شود و با آب گرم و یک شوینده مناسب همراه با برس کشیدن شستشو داده شود.

سپس تمام ظروف شسته شده را باید در یک ماده ضدعفونی کننده مناسب با توجه به درگیریهای دوره قبل  غوطه ورکرد و پس از آن به انبار مخصوص تجهیزات انتقال داد. در حین انتقال لوازم به خارج از انبار دان، منافذی که جوندگان در دوره قبل در انبار دان ایجاد کرده اند باید مسدود شود. پس از تخلیه انبار، بهتر است در اسرع وقت کلیه سطوح قابل دسترس آن بادگیری و جارو کشیده شود. هم زمان باید دریچه خروجی میکسر را باز نموده و برای مدتی آن را به کار انداخت تا آنچه از مواد درون آن باقی مانده است کاملا تخلیه شود. پس از بادگیری و جاروکشی انبار باید شستشو همراه با آب و ماده شوینده صورت گیرد. باید محل لانه گذاری و یا محل دفع فضولات جوندگان شعله دهی شود. پس از آن میتوان انبار را گاز دهی کرد و 24 ساعت بعد تمام منافذ باز شود تا دود حاصل از گاز دهی، کامل از انبار خارج شود.

باید محوطه اطراف انبار دان بتون ریزی شده باشد تا بتوان با یک

شوینده و آب گرم شستشو و جارو کشیده شود و پس از خشک

شدن شعله دهی و با یک محلول ضدعفونی کننده ی مناسب توسط

سم پاش ضدعفونی گردد. از این به بعد می توان با رعایت کلیه اصول

قرنطینه نسبت به ورود مواد جدید به انبار دان اقدام نمود. محوطه باز اطراف انبار با یک شوینده و آب گرم شستشو و جارو کشی شده و پس از خشک شدن، شعله دهی و ضدعفونی گردد.

سالن گندزدایی شده پرورش بوقلمون

نکته: بهتر است آنچه از دوره قبل باقی مانده است را در پایان دوره جدید استفاده کرد و در سنین پایین استفاده نشوند.

مراحل گندزدایی از سالن ها

ابتدا قبل از سرد شدن سالن و پنهان شدن حشرات باید سم پاشی بستر در صورت حضور سوسک بستر صورت گیرد. سموم ارگانوفسفره، سایپرمترین ها و کاربامات ها برای این منظور مفید هستند. پس از سم پاشی بستر تمام تجهیزات و وسایل متحرک داخل سالن به بیرون انتقال داده شود و با آب گرم و یک شوینده مناسب همراه با برس کشیدن شستشو داده شود. سپس تدمام ظروف شسته شده را باید در یک ماده ضدعقونی کننده مناسب با توجه به درگیری های دوره قبل غوطه ور کرد و پس از آن به انبار مخصوص تجهیزات انتقال داد. 

در مرحله بعد کود سالن باید سالم سازی شود( جهت سالم سازی، کود باید بطور طولی در سالن جمع شود سپس مرطوب شده و به مدت حداقل 5 روز روی آن پلاستیک کشیده شود)  و به بیرون از مزرعه منتقل شود. بقایای کود یا هر جرم چسبیده به دیوارها، هواکش ها، پنجره ها و... تراشیده شده، سپس سالن جارو کشی شود. پس از آن  کف، سقف و دیوارهای سالن همزمان جاروکشی و با آب گرم پر فشار شستشو شود. (جاروی کف از جاروی دیواره ها و سقف مجزا باشد).سپس کل سالن را به آب حاوی یک شوینده آغشته کرده و 20 تا 30 دقیقه بعد با آب ساده شستشو دهید. چنانچه مواد شوینده همراه با هوا و بصورت فوم در سطوح اسپری شود تاثیر بسیار بیشتری خواهد داشت. در حین شستشوی سالن سقف و تمام تجهیزاتی که داخل سالن وجود دارند وقابل شستشو نیستند را با فشار زیاد باد توسط پمپ باد تمیز کرده و آنچه در اثر بادگیری این سطوح بر زمین می ریزد را هم زمان با شستشوی کف سالن شسته و به بیرون هدایت کنید. عمل دیگری که در این مرحله باید صورت گیرد شستشو، پاک سازی، لایروبی کامل منبع آب از لرد بجا مانده از ویتامین های مصرفی در طول دوره است و سپس آب همراه با یک  ضدعفونی قوی که قادر به پاکسازی بیوفیلم و ضدعفونی مجاری باشد را در منبع آب ریخته و مجاری آب باز شود تا آب حاوی ضد عفونی در تمام مجاری جریان یابد. پس از اطمینان کامل از حضور آب حاوی ضدعفونی کننده در تمام مجاری، خروجی ها بسته و آب حاوی ضد عفونی کسر شده از منبع اصلی محاسبه و به منبع اضافه شود. پس از طی شدن حداقل 4 ساعت مجاری و منابع آب با آب ساده تا رفع کامل اثر ضدعفونی شستشو شود. سپس آب حاصل از ضدعفونی و شستشوی تانک و مجاری آبخوری ها همراه با آب حاوی مواد شوینده سالن ها با جارو و آب ساده پر فشار به فاضلاب هدایت شود. پس از آن باید به سالن زمان دهیم تا کامل خشک شود. پس از خشک شدن سالن از انتها به سمت ابتدای سالن باید سالن ها شعله دهی شوند. ابتدا دیوارها و سپس کف سالن با دقت و سرعت مناسب باید شعله دهی شوند تا اجرام باقی مانده، کامل بسوزند. پس از شعله نوبت به ضدعفونی سالن می رسد. قبل از ضدعفونی باید سالن ها گرم شوند و از آب گرم با دمای حداکثر 35 درجه سانتی گراد برای حل کردن ضدعفونی کننده باید استفاده شود تا اثر بخشی ضدعفونی کننده به مراتب افزایش یابد. در زمان استفاده و پس از استفاده از ضدعفونی کننده درها بسته بماند تا رطوبت حاصل باعث عملکرد بهتر ماده ضدعفونی کننده شود.

نکته:به سختی آب مزرعه و عملکرد ماده ضدعفونی کننده در آب مورد نظر باید توجه داشت.

نکته:در زمستان اگر قادر به گرم کردن سالن در حد مطلوب نیستیم بهتر است از غلظت بالاتر ماده ضدعفونی استفاده شود.

نکته:هر ماده ضدعفونی کننده بسته به مواد تشکیل دهنده زمان متفاوتی برای اثر بخشی بر عوامل بیماری زا نیاز دارد.

پس از ضدعفونی تمام سالن مدتی سالن به حال خود رها شود تا ضدعفونی اثر لازم را اعمال کند.

پس از خشک شدن کامل کف سالن، بستر به مقدار لازم در کف سالن پخش شود. پیشنهاد می شود پس از پخش بستر در سالن به وسیله یک آهنربای قوی تمام اجسام ریز فلزی که در بستر حضور دارند خارج شوند. پس از پهن کردن بستر تمام لوازم خارج شده از سالن ها که قبلا شسته و ضدعفونی شده اند به سالن منتقل شده و مرحله پایانی ضدعفونی آغاز شود. در این مرحله دمای سالن ها باید حداقل 25 درجه سانتی گراد باشد.

نکته: بهتر است که ضدعفونی پایانی بصورت گاز صورت گیرد. برای این منظور باید تمام منافذ سالن مسدود شده، دمای سالن به حداقل 25 درجه سانتی گراد برسد و سپس گازدهی صورت گیرد. برای بهتر عمل کردن باید همراه با رطوبت باشد. پس از آن درها و منافذ سالن بمدت 24 الی 48 ساعت باید بسته بماند و پس از آن تمام درها، منافذ و تهویه ها جهت خروج گاز از سالن به مدت حداقل 36 ساعت باز یا فعال شوند.

نکته: اگر از بابت ضدعفونی اولیه بخصوص شعله دهی علیه عوامل بیماری کوکسیدیوز مطمئن نیستید قبل از پهن کردن پوشال می توان از سولفات آمونیوم به میزان 20 کیلوگرم و آهک خشک به میزان 10 کیلوگرم برای هر صدمتر مربع استفاده کرد. برای این منظور مواد فوق را بطور یکنواخت در کف سالن پاشیده و سپس بر روی آن ها به ازای هر صد متر مربع 100 لیتر آب اسپری شود. پس از خشک شدن کف می توان بستر را پهن کرد.

نکته:اگر بین اتمام مرحله ی آخر گند زدایی تا ورود جوجه بیش از 10 روز فاصله باشد از لحاظ احتیاط بهتر است یک بار دیگر نسبت به دود دهی سالن اقدام گردد.

گندزدایی

گندزدایی از اتاق قرنطینه

این اتاق در حقیقت اولین سد دفاعی مجموعه در برابر ورود عوامل ناخواسته به محدوده ی آن می باشد. به همین منظور باید در گندزدایی آن بسیار دقت کرد. ابتدا تمام وسایل موجود در این اتاق مثل لباس های تعویضی، چکمه ها و کلاه بایستی از اتاق خارج، با آب داغ شستشو و با غوطه ور نمودن در یک ماده ضدعفونی کننده به مدت یک ساعت ضدعفونی شوند. کف و کلیه سطوح بخش های اتاق باید به دقت شستشو و جارو کشی شوند. باید جاروکشی از بخش تمیز به بخش آلوده صورت گیرد و حتما شسشتو با ماده شوینده صورت گیرد.داخل و بیرون کمدها و سقف آن ها نیز بایستی به دقت با آب داغ پرفشار و شوینده شستشو شود. پس از آن در بخش های داخلی اتاق مانند حمام ها و دستشویی ها و در کمدها باز گذاشته شود و درها و پنجره های بیرونی در صورت موجود بودن به همراه کلیه منافذ خارجی اتاق مسدود و نسبت به دود دهی آن اقدام شود. در صورت عدم امکان دود دهی توصیه می شود به فرمالین پاشی یا استفاده از یک ماده ضدعفونی کننده ی وسیع الطیف مانند ترکیبات یده یا اکسیدکننده های قوی مبادرت گردد.

گندزدایی

گندزدایی از اتاق کالبدگشایی

این اتاق از آلوده ترین نقاط مزرعه محسوب می شود. این اتاق می تواند در صورت تردد بدون رعایت موازین بهداشتی بعنوان یک خطر بالقوه برای مجموعه به حساب آید. پس از اتمام هر دوره بایستی کلیه ی سطوح این اتاق اعم از کف، سقف، دیوارها،میز تشریح با آب داغ حاوی شوینده کاملا شسته و برس کشیده شود. سپس با یک محلول وسیع الطیف و یا فرمالین اسپری و در ادامه نسبت به دود دهی آن با فرمالین اقدام گردد. بهتر است پس از دود دهی تا زمانی که نیازی به استفاده از این سالن نمی باشد کلیه روزنه ها و در و پنجره های آن بسته باقی بماند و در زمان لازم پس از اطمینان از تخلیه ی کامل گاز فرمل مورد استفاده قرار گیرد.

گند زدایی از محوطه و سایر اماکن موجود در مزرعه

پس از خروج گله و کود کشی از سالن ها و پیش از شروع گندزدایی از بخش های مختلف مزرعه، نوبت اول گندزدایی از محوطه، انجام می شود. برای این امر، کلیه سطوح بتنی، آسفالت و یا خاکی، سطوح خارجی سالن ها و ساختمان های مختلفی که در مجموعه وجود دارند، از هر آلودگی قابل رویت، مثل کود، پر یا ریخت و پاش دان، که حین نقل و انتقالات آخر دوره در این قسمت ها بر جای مانده است، به دقت پاک می شود. پس از آن، شستشو با آب پرفشار و شوینده، به همراه جاروکشی کامل، انجام گردد.

پس از شستشو و خشک شدن محوطه، لازم است نسبت به شعله دهی تمامی سطوح قابل شعله دهی آن اقدام شود. سطوح خارجی سالن ها و سایر ساختمان ها، خصوصا زوایا و سطوح ناهموار، تا ارتفاع 2 متر و تمامی محوطه ی مزرعه و کارخانه ی دان، اعم از معابر یا غیر از آن، بایستی شعله دهی شوند.

نکته: در نواحی آلوده تر که قبل از شستشو، کود، فضله ی موش یا لاشه ی آن یا کثافات دیگر در آن جا مشاهده شده است، با دقت مضاعف و صرف وقت بیش تری، انجام شود. پس از شعله دهی، تمامی محوطه و سطوح خارجی سالن ها و تاسیسات و کارخانه ی دان با یک محلول ضدعفونی کننده قوی و مناسب، با دقت و حوصله و بدون جا گذاشتن حتی یک وجب از سطوح، محلول پاشی می شود.

سطح غیر قابل شستشو در محوطه، مانند محوطه های خاکی، بایستی به دقت آهک پاشی شوند. در این مرحله، می توان از آهک به دو طریق استفاده کرد. ابتدا می توان از مخلوط نمودن 18 کیلوگرم آهک و 7 کیلوگرم نمک با 30 لیتر آب، شیر آهک فعال تهیه نمود و با پاشیدن آن بر روی سطوح خاکی، بطور کامل این سطوح را سفید کرد. راه دیگر، پاشیدن آهک خشک بطور کامل بر روی سطوح خاکی است، به میزانی که هیچ قسمتی فاقد آهک نباشد و سپس اسپری آب بر روی آن به میزانی که باعث فعال شدن آهک گردیده، ولش از شسته شدن آن اجتناب شود.

نکاتی که باید در طول دوره پرورش رعایت شود:

1-آزمایش میکروبی آب مرغداری هر 6 ماه یکبار

2-جلوگیری از ورود افراد، دان و تجهیزات از سایر مرغداری ها

3-جلوگیری از ورود پرندگان وحشی به داخل سالن های پرورش و انبار دان

4-تله گذاری برای جوندگان

5-جلوگیری از استفاده دان داخل سالن در دوره ی قبل برای دوره جدید

6-از وارد شدن استرس به گله مانند ورود ناگهانی به سالن، سر و صدای بلند، کاهش شدید رطوبت، قطع ناگهانی دان، آب و تهویه اجتناب شود

7-کارکنان مرغداری باید بهداشت فردی مانند دوش گرفتن، پوشیدن لباس کار، چکمه، دستکش، کلاه، عینک و ماسک را رعایت کنند

8-ضدعفونی یا گاز دادن هر آنچه از خارج فارم وارد میشود(بخصوص آنچه از داروخانه می آید)

9-عدم خروج لاشه از مرغداری

10-دفن یا سوزاندن روزانه لاشه ها

11-حذف جوجه های وازده از سالن ها

 

«کمیته علمی-پژوهشی زنجیره یکپارچه بوقلمون زرین گستر پرتیکان»

پاسخگوی سوالات شما بازدیدکنندگان عزیز در بخش نظرات هستیم.

 

نظرات

نظر شما پس از تأیید نمایش داده خواهد شد



گندزدایی بین دو دوره پرورش بوقلمون