چینه دان آونگی در بوقلمون
image image image image image image image image image image image image image image image image image

چینه دان آونگی در بوقلمون



توجه: عکس های مربوط به این مقاله که از خود مزارع «زنجیره یکپارچه بوقلمون زرین گستر پرتیکان» گرفته شده است، در گالری تصویر مقاله (بالا) موجود است.

مقدمه

عارضه چینه دان اونگی, اگر نگوییم در همه , در بسیاری از مزارع پرورش بوقلمون مشاهده میشود . در شرایط مطلوب , تعداد پرنده مبتلا به این عارضه در یک گله زیاد نیست اما در موارد نیز ممکن استعداد پرندگان درگیر بیش از حد انتظار باشد.در پرندگانی که ابتلا انها شدید است  , چینه دان بسیار متسع بوده و پر از غذا, تکه هایی از بستر و مایعات است و اغلب بوی متعفن و بدی دارد. پرندگان مبتلا اگرچه به خوردن غذا ادامه میدهند اما به دلیل اختلال پیش امده در فرایند گوارش , یه تدریج لاغر و ضعیف شده و در نهایت از پا در می ایند. لاشه بوقلمون های درگیر معمولا در کشتارگاه و در مراحل اماده سازی گوشت بوقلمون برای عرضه به بازار حذف میشوند.

 

سبب شناسی

عوامل تغذیه ای مهم ترین دلایل بروز چینه دان اونگی در بوقلمون ها هستند.

افزایش نوشیدن اب در شرایط گرم به عنوان عامل مستعد کننده ی بروز چینه دان اونگی پیشنهاد شده است.

محروم نگه داشتن بوقلمون از غذا و سپس عرضه نامحدود دان, به دلیل تشویق پرنده به خوردن مقادیر زیاد غذا,  میتواند در بروز چینه دان اونگی نقش داشته باشد.چنین احتمالی برای اب نیز مطرح است.

 

تشخیص

مقدمه

اگرچه تشخیص موفقیت امیز عارضه چینه دان اونگی بوقلمون شبیه هر بیماری دیگری به طی شدن صحیح فرایند تشخیص وابسته است اما در این عارضه نیز مانند تعدادی عارضه یا بیماری دیگر, برخی ارکان تشخیص ممکن است کارایی مورد نظر را نداشته باشند. در عارضه چینه دان اونگی وجود نشانه بالینی مشخص و مشاهدات کالبد گشایی برای تشخیص بیماری کافی است و معمولا استناد به داده های ازمایشگاهی مورد نیاز نیست.

          1-اخذ تاریخچه

به نظر میرسد رخداد عارضه چینه دان اونگی در شرایط جغرافیایی گرم و در برخی مزارع از فراوانی بیشتری برخوردار باشد. از اینرو ممکن است مواجهه با موارد زیاد ان در دوره های پیشین انتظار مواجهه با ان را در دوره های بعد نیز به دنبال داشته باشد.

 

2- نشانه های بالینی

مشاهده تعدادی بوقلمون در گله با چینه دانی اویزان و پر از محتویات مهم ترین نشانه ی بالینی چینه دان اونگی است. بوقلمون های مبتلا غالبا جثه ای کوچکتر از بقیه دارند و به تدریج وازده به نظر میرسند

 

3- تغیرات آسیب شناسی

جراحات کالبد گشایی

چینه دانی که بیش از حد طبیعی اویخته به نظر میرسد و مملو از محتویات ابدار و بدبوست, گمان بروز عارضه چینه دان اونگی را افزایش می دهد. لایه داخلی چینه دان ممکن است دارای زخم باشد.

 

 

راهکارهای پیشگیرانه

روش های مدیریتی

به دلیل نقشی که محروم نگه داشتن بوقلمون از غذا و سپس عرضه نامحدود دان , در بروز چینه دان اونگی دارد لازم است به طور جدا از این عمر اجتناب شود.

بوقلمون های گوشتی لازم است به طور پیوسته و یا مطابق برنامه ای مشخص و بدون وقفه ی طولانی به مقادیر تعیین شده ای از دان دسترسی داشته باشند. محروم داشتن گله های بوقلمون از اب و سپس دسترسی انها به اب نیز یکی دیگر از دلایل بروز عارضه چینه دان اونگی است. به دلیل تاثیر  تنش گرمایی در پرنوشی لازم است مزارعی که در نواحی گرم واقع شده اند از تجهیزات سرمایشی قابل قبول برخوردار بوده و تا حد ممکن در جهت لگام گرما کوشش کنند. به نظر میرسد تشنگی دراز مدت پیش از واکسیناسیون به روش اشامیدنی مانند انچه درباره ماکیان اعمال میشود برای گله های بوقلمون با خطر افزایش موارد چینه دان اونگی همراه باشد. 

 

«تهیه شده توسط کمیته علمی-پژوهشی زنجیره یکپارچه بوقلمون زرین گستر پرتیکان»

پاسخگوی سوالات شما بازدیدکنندگان عزیز در بخش نظرات هستیم.

 

نظرات

نظر شما پس از تأیید نمایش داده خواهد شد



چینه دان آونگی در بوقلمون